Dit project, was een typisch geval van een 'overengineerde' oplossing...
Klantenportaal met koppeling CRM
Onze opdrachtgever wil graag dat klanten bepaalde informatie in het Pipedrive CRM, zelf kunnen invoeren en bijwerken. Dit in de vorm van een veilig en gebruiksvriendelijk klantenportaal.
Een aantal jaar hebben ze dan ook een applicatie laten bouwen om deze behoefte te vervullen. Maar, zo vertelt de opdrachtgever, de applicatie voldoet al tijden niet meer aan de wensen. Daarnaast ervaren ze vaak storingen en problemen. Data die niet goed doorkwam, verouderde gegevens in het portaal... Kortom, tijd voor een frisse blik.
We beginnen met de huidige applicatie onderzoeken, en maken vandaaruit een voorstel voor de klant.
Bestaande situatie
Na het inloggen op de server vinden we een groter dan verwachte codebase, geschreven in vanilla-php. Er was een interface, database met duizenden rows en een synchronisatie script. Dit laatste script gebruikt dan ook flink wat resources, en logt veel errors. We stellen de diagnose.
Problemen met de huidige applicatie:
- Geen realtime koppeling (reder voor verliezen en verouderde data)
- Veel code, voor weinig resultaat
- Groot Beveiligingsrisico
Na het voorleggen aan de klant, besloten we al snel dat het tijd is voor iets nieuws. Wel was de klant huiverig voor lange-development tijd en hoge kosten.
We stelden de klant gerust, in essentie is het eindresultaat veel simpeler te bereiken: een login portal, een beveiligd formulier en een directe koppeling met de CRM zijn API. Zo is er slecht één waarheid en zijn alle eerder genoemde problemen verholpen.
Nieuwe applicatie
De klant was enthousiast en we begonnen dezelfde week nog met bouwen. Niet veel later was het formulier klaar: Een simpel inlog-venster, waarna een interactief formulier verschijnt. Dit formulier bevat readonly-velden, en schrijfbare velden. Gezien de usecase zijn deze velden hard-coded, maar erg gemakkelijk te customizen.
Het resultaat is, een transformatie van een...
- Moeilijke te onderhouden codebase
- Database met duizenden regels persoonsgegevens
- Onbetrouwbare synchronisatie
Naar een heldere codebase die op een paar A4'tjes past. En een (realtime) koppeling met het Pipedrive CRM.